صفحه اصلي > درباره ما > همکاری با شرکت > ارائه ایده های جدید 
 

ایده چیست

ایده : یک مفهوم یا یک اثر ذهنی است.

خلاقیت: بوجود آوردن چیزی نو در ارتباط با بشریت از روشی دور از انتظار و جدید است.

ایده برتر: ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزشتر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه و پاسخگوی سوالات زیر باشد:

چالش پیش رو چیست؟

مخاطب آن کیست؟

راهکار جدید ارائه شده چیست؟

چه تفکری ایده است

هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده مطابق تعريف فوق قرار گیرد ایده می‌باشد. (تفكري كه منجر به تغيير كمي و كيفي محصول مي‌شود.)

1-ایده‌هایي که مرتبط با محصولات و چیزهای موجود می‌باشد به شرط تغییر در ساختار آن ایده می‌باشد.

2-پایان نامه‌های کارشناسی‌ارشد و طرح‌های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری باشد و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شود در صورتیکه بیش از یک سال از ثبت اختراع، تاییدیه علمی یا ارائه مقاله نگذشته باشد، ایده محسوب می شود.

به عنوان مثال: ارائه سرویس ها و خدمات جدید و خلاقانه مخابراتی که باعث تحول در زندگی روزانه مردم شده و یا فصلی جدید از ارائه خدمات را ارائه دهد. همچنین ایده و ابتکار در تغییرات و نحوه نوآورانه ارائه و پشتیبانی  محصولات و خدمات که منجر به حل چالش موجود،پاسخ به یک نیاز و یا هر چیز دیگر گردد به عنوان ایده های برتر شناخته می گردد.


چه چیزی ایده نیست

1- تفکری که در مورد چيزهاي موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است.

مانند ساخت تلويزیون با سایز بزرگ با ویژگی‌های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی‌دهد(اما ساخت یک تلويزيون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD , LED در زمان خود ایده بوده ولي الان ايده نيست)


در صورت اینکه تفکری ایده تشخیص داده شود براساس شاخص‌های ذیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت

معيارها ی خلاق بودن ایده شاخصهای کارایی
ساده بودن در عین بزرگی ساده بودن
زیرکانه بودن استراتژی کسب و کار را حمایت کردن
به خوبی ترسیم و ارائه شدن "بطور مشخص جدید و بهتر" بودن.
آشنا و مانوس بودن قابل اثبات بودن.
قوی و رسا بودن سوددهی
توانایی بکارگیری آن در چندزمینه به سرعت و به آساني اجرا شدن.
تازه و اصیل بودن در راستای اولويت هاي فناوري كشور و شرکت مخابرات قرار گرفتن.
انعطاف پذیر و قابل تغییر بودن.
توانایی به چالش کشیدن آن.
      ایده ای كه همه معیارها را دارد یک امتیاز ویژه می گیرد.

 

 

تعاریف:

خلاق بودن ايده

1- ساده باشد (simple): به آساني قابل فهم باشد و موضوع واحدي را در ذهن تداعي كند.

 

2- زيركانه باشد (smart): با درايت راه حلي براي رفع مشكل ارايه دهد. (به عنوان مثال در هر شرکتی از جمله مخابرات استان تهران مشکلاتی وجود خواهد داشت که با ارائه ایده های سازنده و خلاقانه می توان از سد مشکلات عبور کرد.)

 

3- به خوبي ترسيم و ارايه شده باشد (well-crafted): به بيان ساده و مختصر روابط منطقي ميان اجزاء و ماهيت ايده را ماهرانه ترسيم كرده و به نمايش بگذارد.

 

4- آشنا و مأنوس باشد (familiar): دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهيم آن در ارتباط باشد.

 

5- قوي و رسا باشد (resonant): داراي مفاهيم عميق بوده و راهكاري قاطع براي حل چالش موجود ارايه دهد.

 

6- بتوان آن را در چند زمينه بكار گرفت (shareable): قابل استفاده در زمينه هاي مختلف باشد. بعبارتي براي يك كاربرد خاص طراحي نشده باشد.

 

7- تازه و اصيل باشد (original): قبلاً توسط ديگران ارايه نشده و داراي تازگي و اصالت باشد. بعبارتي بازسازي شده نباشد بلكه خلق شده باشد.

 

8- انعطاف پذير و قابل تغيير باشد (flexible): بتوان با اندكي تغييرات به سادگي از آن در شرايط جديد استفاده كرد.

 

9- بتوان آن را به چالش كشيد (challenging): ايجاد كننده حس رقابت براي ارايه راه حلي قوي و بهتر باشد.


كارايي ايده

1- در عين بزرگ بودن ساده باشد (The big Idea must be simple): هرچه ايده پيچيده تر باشد، درك بزرگي آن براي مخاطب سخت تر است. از جزئيات صرف نظر شود تا ماهيت ايده بهتر خود را نشان دهد.

2- استراتژي كسب و كار را حمايت كند (The idea must support the overall business strategy):

هدف همه جانبه و مسير كار برنامه ريزي شده سريع را برآورده نمايد و با نياز هاي جاري و در حال شكل گيري استفاده كننده سازگار باشد و همچنین در راستای برنامه کسب و کار و استراتژیهای کلان شرکت مخابرات استان تهران باشد

 

3- "بطور مشخص جدید و بهتر" بودن (The idea must be "distinctly new and better"): ايده ارايه شده بايد اين قابليت را داشته باشد تا كاربر را تشويق به جايگزيني ايده جديد به جاي ايده هاي قديمي نمايد. ( بهتر میباشد روش اجرایی و پیاده سازی ایده نیز با توجه به شرایط سازمانی در نظر گرفته شده و ارائه گردد.

 

4- قابل اثبات باشد (The idea must be proven): شواهد و يا مثال هايي ارايه شود كه نشان دهد ايده قابل پياده سازي است.

 

5- سودده باشد (The idea must be profitable): ايده بايد اين قابليت را داشته باشد كه بتوان نشان دهد سرمايه گذاري در راستاي عملياتي شدن آن منجر به نتايج بهتر و سود دهي بيشتر در مقايسه با روش هاي موجود مي گردد. (در صورت نیاز می توانید فایل طرح توجیحی را از سایت معاونت تجاری مخابرات استان تهران دانلود نموده و پس از پر کردن قسمتهای مورد انطباق با ایده خود ، به پیوست ارسال نمایید.)

 

6- به سرعت و به آساني اجرا شود (The idea must be quickly and easily implemented) :  سرعت و سهولت اجراي ايده يك اصل مهم است، زيرا طولاني بودن فرايند ذكر شده عمر مفيد ايده را كاهش مي دهد.

 

7- درراستای اولویت های فناوری کشور و شرکت مخابرات استان تهران باشد.

 

 

توجه

§        ایده های خلاقانه و برتر پس از ارسال از طریق سایت مورد بررسی کارشناسان شرکت مخابرات استان تهران قرار گرفته و در صورت موافقت و مورد تایید قرار گرفتن ایده، از ارسال کننده دعوت به عمل می آید و میتواند ضمینه ای برای شروع همکاری فی مابین باشد.

§        ایده های برتر: هر ساله به بهترین ایده ارائه شده علاوه بر تقدیر جوایزی توسط معاونت تجاری مخابرات استان تهران برای یادبود اعطا میگردد.

  خواهشمند است  فایل الگوی ارائه ایده را از سایت معاونت تجاری مخابرات استان تهران به دانلود کرده و ایدهای خود را با توجه به موارد و تعاریف قید  شده فوق، در فرمت مربوطه نوشته و سپس به آدرس Marketing@tct.ir ارسال نمایید.  

 

 

دانلود فرم ارائه ایده

Copyright © 2014 TCT