صفحه اصلي > اخبار > مقالات 

اخبار > هیچ وقت تسلیم نشوید،همه چیز از شما شروع می شود

 


  چاپ        ارسال به دوست

هیچ وقت تسلیم نشوید،همه چیز از شما شروع می شود


سالن اجلاس سران، میزبان جمعی از مدیران، کارشناسان و کارآفرینانی بود که برای ارتقاء سطح کیفی حرفه خود، پای صحبت استادان و بزرگان دنیای کسب و کار، بازاریابی و موفقیت نشستند. در «همایش توانمندسازی مدیران»، دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی ایران؛ دکتر محمد بلوریان، دکترای مدیریت تبلیغات؛ دکتر احمد حلت، دکترای روانشناسی تربیتی؛ دکتر کامران صحت، دکترای بازاریابی؛ استاد وحید حاجی زاده، بنیانگذار روابط کار در ایران و مهندس عماد گوگانی، نویسنده کتاب «انفجار با دست خالی» ؛ تیم استادان این دوره را تشکیل دادند. مباحث و موضوعات متنوع، کاربردی و موثری در این همایش ارائه شد که راهگشای افراد بسیاری در بخش های گوناگون است. این نشست با هدف توانمند سازی مدیران، کارفرمایان، فعالان اقتصادی و کسب و کار و ارتقاء دانش مدیریت فردی و شغلی، توسعه مهارت های فردی و بهبود عملکرد سازمانی و هر آنچه که برای پیشرفت و ارتقاء افراد ضروری است؛ برگزار شد. خلاصه ای از آنچه که در این نشست ارائه شد را در ادامه می خوانید.

قدم اول؛ رضایت مشتری

دکتر بلوریان، درباره تبلیغات به نکات جالب و سازنده ای اشاره کرد. به گفته وی بخشی از تبلیغات، معرفی خود و شناساندن به مخاطب و بخش دیگر، متقاعد کردن مخاطب است.

این استاد حوزه تبلیغات با اشاره به اولویت های کسب و کار گفت:«در دنیای کسب و کار تا فروشی منجر به رضایت طرف مقابل نشود، ماندگار نخواهد بود و به عبارتی اولین میوه درخت بازاریابی، رضایت مشتری است. چرخه کسب و کار شامل کالا، قیمت، تبلیغ و توزیع است و شناخت ارزش های مورد انتظار مشتری قبل از هر اقدامی، از اولویت هاست.»

دکتر بلوریان درباره انواع رفتارها در مواجهه با مشتری اظهار داشت:« در این زمینه سه معادله پیش روی شماست؛ اول اینکه رفتاری برابر با انتظار مشتری داشته باشید که در این صورت مشتری ظاهرا راضی ولی ناپایدار و به عبارتی همان مشتری منفعل است. دوم ارائه رفتاری کمتر از انتظار مشتری است که در این حالت مشتری، کم کار و ناراضی است و این وضعیت باعث سم پاشی از سوی مشتری و به خطر افتادن موقعیت های رقابتی می شود. گزینه بعدی نیز رفتاری فراتر از انتظار مشتری و در واقع بهترین حالت است که باعث وفاداری مشتری می شود.»

وی تاکید کرد:«در همه لحظات ارائه سرویس و محصول به مشتری باید این نکته را مد نظر داشت که مشتری، هیچگاه، همه انتظارات خود را بیان نمی کند. نکته اینجاست که گمان می کنیم، رفع همه مواردی که بیان می شود کفایت می کند در حالیکه مهم شنیدن و اقدام برای ناگفته هاست.»

دکتر بلوریان با تاکید بر توجه همیشگی به مشتری گفت:«ما رفتار خود را با مشتری به صورت سفری همراه با مشتری تعریف می کنیم که در این سفر، مشتری از ما تجربه ای به دست می آورد. در این مسیر باید نقاط رضایتمندی و نارضایتی مشتری مشخص شود. در واقع رسالت اصلی ما این است که حال بد مشتری را به حال خوب، تبدیل کنیم.»

مدرس تبلیغات در تعریف تبلیغات بر سه مولفه مهم تاکید کرد:« اساسا تبلیغات، معرفی درست کالا یا خدمات، ارائه تمایز نسبت به رقبا و ایجاد علاقمندی در مشتری نسبت به کالا باید سرلوحه اقدامات ما برای جذب مشتری باشد. قطعا بدون ارائه تمایز، کار تبلیغاتی بی ثمر است؛ چون مشتری باید بداند با چه تفاوتی نسبت به دیگران شما را انتخاب می کند. به یاد داشته باشید در تجربه مشتری در مسیر انتخاب کالا یا خدمت شما، حتی هر شکایت مشتری، یک شانس برای بهبود موقعیت شماست و نکته مهم در این مسیر رفتار فروشنده در مواجهه با نیازها و انتظارات مشتری است.»
به فاکتور «زمان» توجه کنید

مهندس عماد گوگانی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنران های این نشست، بر بازاریابی و چگونگی موفقیت و تجربه های کسب و کارهای نوپا تاکید داشت. وی با ارائه مثال از کسب و کارهای کوچکی که بعد از مدتی غول های اقتصادی در سطح جهان شدند، مقایسه ای از آنها و نمونه های موفق ایرانی ارائه داد.

وی افزود:« درآمد سالانه آمازون 135 میلیارد دلار و چیزی حدود دوبرابر و نیم درآمد سالیانه ایران است.

ایران از لحاظ کسب وکارهای نوپا که توانسته به میزانی از مقبولیت دست یابد هنوز در آغاز راه است. »

دکتر گوگانی همچنین اظهار داشت:« گرچه هنوز تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله زیادی داریم اما همیشه باید به این نکته توجه کنیم که وقتی در مورد اعداد و ارقام در فضای وب صحبت می کنیم، یک اشتباه داریم. این که هیچ وقت انتهای یک کسب و کار را با ابتدای کسب و کار خود مقایسه نکنیم.»

وی افزود:«بیل گراس با صرف چند سال زمان بر روی چند صد استارتاپ تحقیق کرد و نهایتا به 5 فاکتور ایده، تیم، مدل تجاری ، منابع مالی و زمان ارایه دست یافت که برای موفقیت استارتاپ ها ضروری است. جالب است بدانید 42درصد از سهم موفقیت مربوط به «زمان ارائه» است.»

دکتر گوگانی تاکید کرد:« چیزی که باعث موفقیت یک استارتاپ می شود؛ ایده جدید و نیاز مخاطب است. تبدیل شدن به ایده ای تکراری که موفق عمل می کند و ایجاد نسخه مشابه بدون اینکه ارزش افزوده ای داشته باشید، بی فایده است. علاوه بر این، هیچ استارت آپ موفقی با صرف زمان یک ساعت در روز و تمرکز بر آن در زمان آزاد و فراغت به موفقیت نمی رسد.»

نکته دیگری که دکتر گوگانی در مورد جذب مشتری در کسب و کارهای نوپا، به آن اشاره کرد؛ زیان ده بودن تک رسانه ای عمل کردن، بود. او در اینباره گفت :« تنها از درگاه وب سایت با مخاطب ارتباط نگیرید. کانال های ارتباطی متنوعی داشته باشید تا ریسک کار شما پایین بیاید. در این زمینه دو نکته مهم را همیشه مد نظر قرار دهید. موبایل را خیلی جدی بگیرید. کاربر شما می تواند شما را در روزنامه، تلویزیون و تبلیغات نبیند، اما اگر در گوشی های همراه مخاطب حضور نداشته باشید، شکست خواهید خورد. موبایل مارکتینگ و همه ابزارهای غیر وابسته به نت را جدی بگیرید. با داشتن یک اپلیکیشن موبایل در صورت هر اتفاقی کسب و کار شما تهدید نمی شود. دنبال هویت باشید و به هواداران، اعضاء گروه، فروش روزانه و غیره استناد نکنید. هویتی بسازید که مستمر در دسترس مخاطبان خود باشید. تاکید می کنم که وقت بگذارید و یک اپلیکیشن موبایلی برای خود طراحی کنید. در کمتر از 5 دقیقه می توانید توسط وب سایت هایمختلفی که برای این کار طراحی شده، یک اپلیکیشن موبایلی حرفه ای برای خود طراحی کنید.»

وی افزود:«در ادامه مسیر خود بازاریابی ویروسی را دست کم نگیرید. این نوع بازاریابی به عنوان بازاریابی دهان به دهان شناخته می شود. به این صورت که پیامی را دریافت و به عنوان منبع موثق آن را دنبال می کنید. بازاریابی ویروسی مهم ترین اصل بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. پس از آن غافل نشوید.»
قصهء شنیدنی برندِ خود را بگویید

در این نشست، دکتر کامران صحت نیز از راز و رمزهای بقا و ارتقاء در دنیای کسب و کار گفت. او سخنان خود را با این سوال آغاز کرد که چرا بعضی آدمها از بعضی دیگر موفق ترند و راز موفقیت آنها چیست؟ به گفته این کارشناس حوزه بازاریابی، علت انقراض دایناسورها این بود که نتوانستند خود را با تغییرات محیط و زمان وفق دهند. در دنیایی که تمام قوانین گذشته زیر سوال رفته و حتی کمپینی با این مضمون که کره زمین مسطح است راه اندازی شده، دیگر نمی توان با معیارهای قبلی راه حل ارائه داد.

دکتر صحت اظهارداشت:«اولین اقدام برای موفقیت کسب و کار آن است که خود را توانمند و دانش خود را پیوسته به روز کنیم. عدم تغییر در دنیای امروز بی شک انقراض را به دنبال دارد، پس برای موفقیت باید خود را خوب بشناسانی و معرفی کنی. اولین گام برای توانمند کردن خود آن است که از خود بپرسیم آیا من برای این شغل مناسب هستم و یا می توانم مدیر خوبی باشم؟ مدیر مهربان نمی تواند، برای دنیای امروز مناسب باشد و برای پیشبرد امور باید جدی و به اصولی متکی بود.»

وی افزود: «برای اینکه بدانید مناسب حرفه خود هستید آزمون های مختلف و معتبری وجود دارد که به وسیله آنها جایگاه درست و مناسب خود را در می یابید. مانند آزمون MBTI، دیسک و PDA. این آزمون ها به شما نشان می دهد که اساسا سبک ارائه خانم ها و آقایان متفاوت است یا کدام مدل رفتاری را پیاده کنید تا میزان ماندگاری کارکنان شما در سازمان بیشتر شود و نکته های بسیار دیگر که برای زندگی حرفه ای شما لازم است.»

دکتر صحت اظهار داشت : « در هر حال، باید در ابتدا، آداب معاشرت بدانید و پرستیژ داشته باشید. در واقع اول زیرساخت ها را بسازید و بعد به دنبال اپلیکیشن و غیره بروید. همه چیز از درون سازمان شما شروع می شود و بی شک، خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج. »

وی افزود:« اولین اقدام آن است که بدانید در سازمان چه تغییراتی باید ایجاد کنید تا موفق شوید و برای این کار فرم های مختلف از جمله فرم ثبت اطلاعات مشتری، فرم تحلیل عدم رغبت مشتری برای خرید کالای شما، فرم ارزیابی رضایت مشتری، فرم ارتباط مستمر با مشتری بعد از خرید و استفاده از کالا و یا فرم مجموعه سوالات احتمالی که مشتری از فروشنده دارد در مجموعه خود آماده کنید. اینها همه عواملی است که با اجرای آن، کیفیت کار خود را بالا خواهید برد. این قانون را همیشه به خاطر بسپارید. کیفیت، آخرین عامل اثرگذار بر مشتری است . برای ارتقاء برند خود باید همیشه جزییاتی که گاهی اصلا به چشم نمی آید را در نظر داشته باشید. شهرت با برند خیلی متفاوت است. بسیاری از ما مشهوریم ولی برند نیستیم. برندها روی جزییات کار می کنند. برندها حتی راجع به عطر و رایحه موجود در فضای مجموعه های خود کار می کنند. اینکه چه عطری در فضا استشمام شود تا روی مشتری اثر مثبت بگذارد و به این نتیجه رسیده اند که قهوه، لیمو و نارگیل سه رایحه خوش در نظر مشتری است. برندها روی نورپردازی مجموعه خود نیز کار می کنند. هر چه نور بیشتر باشد نشانه شفافیت و صداقت بیشتر است.»

وی با اشاره به اینکه ، شرکت های مطرح خودروسازی امروز به این می اندیشند که چه صدایی از درب خودرو هنگام بسته شدن برای سرنشین خوشایند است؛ تاکید کرد:« اینها جزییاتی است که شما را به یک برند قدرتمند تبدیل می کند. در واقع زمانی که در لیست سه تای اول ذهن مشتری بودید، شما یک برند هستید. حتی از آن هم فراتر باشید. در مسابقات معمولا نفر اول، قهرمان و نفر دوم، نایب قهرمان است و برای نفر سوم نام و جایگاهی دیده نمی شود. پس خود را در رتبه اول و دوم جای دهید. تجربه نشان داده اگر هفت بار نام شما تکرار شود، در ذهن مخاطب ماندگار می شوید. پس در چگونگی ارائه خود در این بازه زمانی بسیار دقت کنید.»

دکتر صحت یادآورشد:« استیو جابز در بازاریابی درس های خوبی برای همگان دارد. به عقیده او بازاریابی فرایندی دیکتاتوری است نه دموکراتیک. او تاکید دارد ما تولید کردیم و شما موظف هستید بخرید! چه کسی گفته حق با مشتری است. حق با ماست. (استیو جابز خود، شخصا محصولات اپل را روی سکو ارائه می کرد. پس شما نیز به عنوان رهبر برند خود، کاریزما داشته باشید. نکته دیگر اینکه روی سه ثانیه های اول ارتباط با مشتری تامل کنید. اولین لحظات ارتباط و در واقع نوع ظاهر و پرستیژ شما برای مشتری خیلی مهم است. آداب معاشرت، گام اول موفقیت در کسب و کار است.»

وی افزود:« این اصل را همیشه با یاد داشته باشید که ثبات از رکود مهم تر است. ستون و استواری حضور شما در دنیای مجازی وب سایت است. در کنار تمام اپلیکیشن ها و ابزار ارتباطی باید اول از همه یک وب سایت قوی داشته باشید. »
ذهن، اندیشه و باور مثبت

دکتر حلت با پیشینه فعالیت‌های انگیزشی و تقویت روحیه اراده و عمل، استاد سوق افراد به سمت موفقیت با توجه به توانایی‌های درونی آن‌هاست. وی سخنان خود را با سؤال آغاز کرد. فرمان چه کسی در زندگی جاری است و حرف چه کسی را می‌پذیرید؟ اگر امروز اینجا هستید به چه کسی گوش دادید؟ به عقیده دکتر حلت، افراد اولین مبانی تربیتی را از والدین نی آموزند و بعد از آن‌ها معلمان این رسالت را به عهده دارند.

حال از خود بپرسید آیا آن‌ها در این راه موفق بوده‌اند. در هر کار و قدمی، اولین و مهم‌ترین قانون، نظام باورهای ماست. اگر درجایی حضور دارید، تصادفی نیست. شما انتخاب کرده‌اید که باشید. همیشه در باور خود بهترین و بزرگ‌ترین‌ها را رشد دهید و هر بار هم آن‌ها را تغییر داده و بیشتر پرورش دهید. دنیا امروز دیگر به تلاش سخت پاداش نمی‌دهد. آنچه امروز در صف اول موفقیت نقش تعیین‌کننده دارد، فکر، خلاقیت و نوآوری است. همیشه از خود بپرسید که چه تغییری ایجاد کنم که برکت بیشتری ایجاد شود. یکجا ثابت نمانید و وقتی حرف از تغییر می‌زنید، خود نیز عامل تغییر باشید.

دکتر حلت در ادامه سخنان خود گفت: «بدانید مأموریت شما در این جهان چیست و از خود بپرسید و آن را دنبال کنید. بافکر و پیشنهادهای درست برای خود خلق ثروت کنید. در هیچ عرصه‌ای برای شما محدودیت وجود ندارد. پس فکر اینکه دنیا برای شما محدودیت دارد را از ذهن خود پاک کنید.»

به گفته او، برای موفقیت و دسترسی بهتر به اهداف باید چند نکته را همیشه مدنظر داشت. دکتر حلت اظهار داشت : « اولین قانون انرژی مثبت است. باید باور، فکر و کلام شما مثبت باشد. در کنار آن ظاهر شما نیز باید این اصل مهم را تائید کند. نحوه پوشش مناسب، هارمونی رنگ‌ها و آراستگی باید همیشه رعایت شود. حتی در اوج فقر هم باید ظاهر و پوشش مناسب داشت و خوش‌پوش و خوش‌بو بود. خرد و دانایی، شاخص دیگر انرژی مثبت است. یاد بگیرید دانش و اندیشه‌های خود را چطور به توانایی تبدیل کنید. با نوشتن آشتی کنید. کاغذ و قلم بردارید و چشم‌انداز شغل و حرفه خود را بنویسید. این حدیث امام علی (ع) را که «علم را با نوشتن در بند بکشید» به عمل درآورید. بدانید 5 یا 10 سال دیگر کجا هستید و جایگاه شغلی تو کجاست؟ چقدر درآمد خلق کردید و ارتقاء مهارت داشتید. از خود بپرسید به چه دانش و مهارت‌هایی نیاز دارید. برای نیازها و آرزوهای خود جستجو کنید و دنبالش بروید. خلاصه اینکه هیچ‌گاه از تلاش دست برندارید و تسلیم نشوید.»
سخن آخر

امروز دیگر نمی‌توان با مدیریت سنتی و اعمال نظرات شخصی به موفقیت و توسعه کسب‌وکار دست پیدا کرد. مدیران و کارفرمایان هرچند در کار فنی و تخصصی خبره باشند، اما بدون پشتوانه اصول مدیریت، روابط کار و منابع انسانی، محکوم به شکست‌اند. پس برای ربودن گوی سبقت از رقبا، کسب علوم و فنون نوین مدیریت کسب‌وکار و به‌روزرسانی دانش، برگ برنده در دنیای پررمزوراز و پیچیده امروز است.

 


٢٢:٣٣ - چهارشنبه ٨ فروردين ١٣٩٧    /    عدد : ٩٩١٠٨    /    تعداد نمایش : ٤٢٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سهام

قیمت پایانی سهام: 2346
قیمت روز قبل: 2338