يکشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٦ |

 


  چاپ        ارسال به دوست

حقایقی راجع به انگیزه کارکنان: قسمت سوم

 

واشقانی فراهانی-در قسمت اول بحث به این نکته اشاره کردیم که از دیدگاه استیفن رابینز* از عوامل مهم تاثیر گذار بر انگیزه افراد در سازمان ،برقراری سیستم ارزیابی عملکرد صحیح میباشد به نحوی که در آن سه سوال به درستی پاسخ داده شود:اول اینکه آیا سیستم عملکرد افراد را صحیح ارزیابی میکند؟به فرض مثبت بودن پاسخ ،سوال دوم مطرح میشود که آیا پس از ارزیابی ،پاداش به افراد برتر تعلق میگیرد و در آخر ایای پاداش در نظر گرفته شده همان پاداش مورد انتظار افراد هست یا خیر؟


در قسمت دوم  به بحث خشنودی کارکنان پرداختیم و ارتباط آن با انگیزه افراد.و توصیه به مدیران که به جای تمرکز بر افزایش رضایت کارکنان، بر روی افزایش مهارتهای آنها و به دنبال آن افزایش بهره وری از طریق آموزش،طرح شغلی مناسب،تهیه ابزار های بهتر و از بین بردن موانع انجام کار با کیفیت باشید.


در بخش بعدی رابینز، با تقسیم بندی ویژگیهای اخلاقی گروههای مختلف کاری توجه مدیران را به این نکته جلب میکند که گروههای کاری در امریکا بر حسب دوره ورود به بازار کار ،ویژگیهای متفاوتی دارند .او ،آنها رابه چهار دسته تقسیم میکند.به عقیده وی،افراد وابسته به یک گروه سنی به علت تجربیات مشترک فراوانی که داشته اند، ارزشهای نسبتا مشابهی دارند.


دسته اول کارگرانی هستند که درسالهای 1950 و 1960 وارد بازار کار شده و تحت تاثیر بح
ران بزرگ،جنگ جهانی و...قرار گرفته بودند .این کارگران معتقد به سخت کاری،وضعیت موجود و چهره های فرمانده بودند.به عقیده رابینز آنها مانند کهنه سرباز ها ، پس از استخدام تمایل طبیعی به وفاداری به کارفرمای خود ، اهمیت به زندگی راحت و امنیت خانواده داشتند.


دسته دوم به شدت تحت تاثیر جنگ ویتنام و نهضت های حقوق مدنی و..بودند.انها در عین حال که اهمیت بسیار زیادی به انجام کار بزرگ و موفقیت مادی میدادند، اخلاق و اداب هیپی گری و ویران سازی قدرت را نیز با خود داشتند.آنها مصلحت گرایانی هستند که معتقدند هدف وسیله را توجیه میکند.ارزشهای آنها انجام کار بزرگ و دست آورد و شناخت اجتماعی است.


دسته سوم ،کارکنانی هستند که شخصیت آنها به وسیله جهانی سازی، والدین دوشغله و رایانه شکل گرفته است.برای آنها خانواده و روابط میان گروه و همچنین بدست آوردن رضایت شغلی اهمیت فراوان دارد. انها از کار گروهی لذت میبرند .پول بعنوان شاخص عملکرد برای آنها اهمیت دارد با اینحال حاضرند افزایش حقوق ،عناوین،امنیت و ترفیع شغلی را با ساعت های بیشتر بیکاری و فراغت و روشهای زندگی متنوع عوض کنند.این گروه به منظور تعالی بخشی به زندگی خود،تمایل کمتری به فداکاری شخصی به خاطر کارفرمای خود دارند.ارزشهای اصلی مورد اعتقاد آنها دوستی ،شادی و خشنودی است.


آخرین گروه بدلیل اینکه در دوران فراوانی و کامیابی بوده اند، کم و بیش به وضعیت اقتصادی خوش بین هستند.خودباورند و به توانایی خود در موفقیت و پیروزی ایمان دارند.این گروه تنوع طلب هستند و نخستین نسلی هستند که فناوری را بدیهی میپندارند.آنها بیشتر دوران زندگی خود را با نمایشگرهای دیسک فشرده،وی سی آر،تلفن همراه و اینترنت دمخور بوده اند.وابستگان این نسل توجه بسیار زیادی به پول داشته و مشتاق چیزهای قابل خرید با پول هستند.آنها به دنبال موفقیت مالی هستند.اینها هم از کار گروهی لذت میبرند ولی کاملا خود اتکا هم هستند و جهت گیری کلی شان تاکید بر ارزشهای نظیر آزادی و زندگی راحت میباشد.


درک و فهم این نکته که ارزش های افراد با هم فرق دارد،ولی بازتاب نسبی ارزشهای اجتماعی دوران رشد و بالندگی آنهاست،میتواند به ما در جهت شناخت و مدیریت رفتار کارکنان کمک زیاد و با ارزشی بکند.برای مثال ،احتمال تحکم و امر و نهی پذیری کارکنانی که در دهه 60 عمر خود هستند بیشتر از همکاران 10 یا پانزده سال جوان تر آنهاست.همچنین ،احتمال مقاومت کارگران 30 تا 40 ساله در مقابل اضافه کاری تعطیلات آخر هفته و رها کردن شغل خود به منظور پیدا کردن شغلی با اوقات فراغت بیشتر ،بیشتر از پدران آنها میباشد.

 

*"کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی" نوشته استیفن رابینز- ترجمه غلامحسین خانقایی-نشر فرا

 

لینک مرتبط: http://payam.tct.ir/index.jsp?siteid=2&fkeyid=&siteid=2&fkeyid=&siteid=2&pageid=457&newsview=95262

 

 واشقانی فراهانی-اداره آموزش و پژوهش-شرکت مخابرات منطقه تهران


١٠:١٥ - چهارشنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ٩٥٢٧٦    /    تعداد نمایش : ٤٤٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 
 
مطالب مرتبط
 
 
پیوند ها
محرم

شعار سال محابرات

سایت شهدا

ارتباط با مدیرعامل

مسولیت اجتماعی

مدیریت دانش

نظرسنجی بیمه دانا
 
   
 
.

عکس روز
حضور مدیر مخابرات منطقه تهران در محل جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه
مهندس عرب هاشمی مدیر مخابرات منطقه تهران به همراه مهندس علی بیگی مدیرکل دفتر مدیریت مخابرات منطقه تهران با حضور در محل جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه ، از نزدیک در جریان روند فعالیت های انجام گرفته شده قرار گرفت.
 ١٤:١٠ - چهارشنبه ٢٤ آبان ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
با صدور پیام تسلیت درپی حادثه تلخ زمین‌لرزه در غرب کشور
رهبر انقلاب: همه دستگاه‌ها با سرعت و همه توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند
در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران، تأکید کردند
 ٠٧:٥٤ - دوشنبه ٢٢ آبان ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

اعلام آمادگی مخابرات برای دریافت کمک های همکاران به زلزله زدگان کرمانشاه
حوزه مقاومت بسیج مخابرات منطقه تهران باهمکاری شورای فرهنگی ، شورای امر به معروف و نهی از منکر، دفتر روابط عمومی ، ستاد اقامه نماز و انجمن اسلامی در راستای حقق بخشی از مسئولیت های اجتماعی ، به منظور دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی همکاران به زلزله زدگان کرمانشاه اعلام آمادگی کرد.
 ١٣:٤٧ - سه شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٦ - نظرات : ٣متن کامل >>

جمع آوری کمک های مردمی و همکاران در ساختمان شهید عرفانیان مقدم مخابرات تهران
هم اکنون جمع آوری کمک های مردمی و همکاران برای اهدابه هموطنان زلزله زده کرمانشاه در ساختمان شهید عرفانیان مقدم (هفتم تیر) توسط کمیته مسئولیت اجتماعی مخابرات منطقه تهران
 ٠٩:٢٦ - چهارشنبه ٢٤ آبان ١٣٩٦ - نظرات : ٧متن کامل >>

گزارش تصویری از بسته بندی و ارسال کمک های مردمی و کارکنان مخابرات به مناطق زلزله زده
زمان پنج شنبه 25 آبان ماه 1396/ سالن شادمان/ حوزه مقاومت بسیج
 ١٧:٢٦ - پنج شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

 
بازديدکنندگان امروز : 4513     |    کل بازديدکنندگان :  78518787    |    بازديدکنندگان آنلاين :  23