پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦ |
همکاران گرامی ، به منظور دریافت پیامک صورتحساب تلفن ثابت خود ، لطفا شماره تلفن همراه و کد ملی خود را با تماس با سامانه 2021 ،اعلام فرمایید.

 


  چاپ        ارسال به دوست

حقایقی راجع به انگیزه کارکنان: قسمت اول

حقایقی راجع به انگیزه کارکنان: قسمت اول


واشقانی فراهانی - یکی از دغدغه های مهم مدیران هر سازمان «تعلق سازمانی» به معنی دلبستگی تام و تمام کارکنان نسبت به سازمان است .در این حالت کارکنان نه تنها از شغل و سازمانشان راضی هستند ،بلکه حداکثر توان و تلاش خود را برای اجرای برنامه ها و تحقق اهداف سازمانشان به کار میگیرند و از هیچ کوششی برای موفقیت ،پیشرفت و سودآوری سازمان و تامین رضایت ذینفعان اصلی آن دریغ نمیکنند. دراینجا ضمن معرفی کتاب ،به یکی از سیزده حقیقت بیان شده توسط استیفن رابینز در رابطه با انگیزه کارکنان و عوامل تاثیر گذار بر آن می پردازیم.
استیفن رابینز یکی از صاحبنظران برجسته در رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می باشد که کتابهایش بعنوان کتب مرجع دردانشگاههای سراسر جهان تدریس میگردد. در کتاب "کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی "*مباحث کاربردی از تلفیق نوشته های علمی و تجربیات عملی خود را درباره مدیریت منابع انسانی به مدیران ارائه میدهد. در این کتاب حقایقی راجع به کلیه وظایف مدیران در قبال منابع انسانی سازمانها مانند استخدام،رهبری،تیم سازی،تعارض و ارزیابی عملکرد ،انگیزه کارکنان مطرح گردیده که در ذیل به آنها اشاره میشود.


چرا امروزه کارکنان زیادی در سر کار خود بی انگیزه اند؟
"غالبا از مدیران با تجربه می شنوم که اعتراض کنان میگویند: «کارکنان دیگردرسرکارانگیزه ندارند».اگر این موضوع واقعیت داشته باشد،تقصیر مدیران و روشهای سازمانی است نه کارکنان! بی انگیزگی کارکنان تقریبا همواره ناشی از یکی از عوامل زیر است؛ «گزینش ،هدفهای مبهم و نامشخص،نظام ارزیابی عملکرد،نظام قدردانی و پاداش دهی و یا عدم توانایی مدیر در نشان دادن و قبولاندن کارامدی نظام های ارزیابی و پاداش دهی سازمان به کارکنان»."
رابینز در طرح ارزیابی عملکرد به 3 رابطه مهم اشاره میکند و باطرح سه پرسش این رابطه ها رادر تشخیص انگیزه کارکنان بررسی میکند .عملکرد کارکنان زمانی با مشکل مواجه میشود که هر یک از این سه رابطه یا هر سه آن ها ضعیف باشند.


پرسش اول:آیا کارکنان معتقدند حداکثر تلاش آنها در کار در ارزیابی عملکردشان محاسبه خواهد شد؟ متاسفانه بسیاری از کارکنان،در پاسخ میگویند خیر,چرا؟ممکن است آنها از نظر مهارتی کامل نباشند،در نتیجه صرف نظر از این که چقدر تلاش کنند،به احتمال زیاد عملکردشان زیاد ارزیابی نخواهد شد. یا چنانچه نظام ارزیابی عملکردسازمان به منظور ارزیابی عوامل غیر عملکردی نظیر وفاداری ،ابتکار،یا شجاعت طراحی شده باشد،تلاش بیشتر الزاما به نمره ارزیابی بالاتر منجر نخواهد شد.احتمال دیگر این است که بعضی از کارکنان ،به غلط یا درست،تصور کنند که رئیس آنها را دوست ندارند.در نتیجه،این گونه کارکنان انتظاردارند تا رئیس بدون توجه به تلاش و کوشش آنها نمره ارزیابی شان را کم بدهد.این مثال ها نشان میدهد که یکی از علل احتمالی پایین بودن انگیزه کارکنان این است که تصور میکنند هرچه زیادتر کار کنند ،باز هم احتمال اینکه عملکردشان خوب ارزیابی شود کم است.


پرسش دوم :آیا کارکنان عقیده دارند که در صورت بالا بودن نمره ارزیابی عملکرد شان،به پاداش سازمان دست مییابند؟از نظر بسیاری از کارکنان رابطه بین عملکرد-پاداش در شغل آن ها ضعیف است.دلیل این موضوع این است که سازمان به چیزهای بسیار زیادی به غیر از عملکرد پاداش میدهد.برای مثال زمانی که پرداختها بر پایه ارشدیت یا چاپلوسی رئیس انجام میشود،احتمال این که کارکنان رابطه بین عملکرد-پاداش را ضعیف و ضد انگیزه بدانند زیاد است.


و پرسش آخر : آیا جایزه داده شده به کارکنان همان جایزه مورد علاقه ومورد انتظارآنها ست؟ممکن است یکی از کارکنان به امید ترفیع شغلی تلاش و کوشش زیاد به خرج دهد،ولی به جای آن پاداش پولی به او بدهند.یا به دنبال یک شغل جالب تر و چالش بر انگیزتر باشد،ولی تنها با چند کلمه تقدیر روبرو شود.این مثال ها نشان دهنده اهمیت مطابقت پاداشهای داده شده با انتظارات و نیازهای شخصی کارکنان است.متاسفانه امکانات بسیاری از مدیران از نظر پاداشهای در اختیار آنها محدود است،بنابراین تخصیص پاداشها بر طبق نیاز و انتظار شخصی کارکنان برای ایشان دشوار می باشد.علاوه بر آن،برخی از مدیران به اشتباه تصور میکنند که همه کارکنان به دنبال یک چیز واحد هستندو به این ترتیب متوجه اثر انگیزشی جوایز و پاداشهای متفاوت نمی شوند.در هر دو حالت بالا ،انگیزه کارکنان خدشه دار شده و از مطلوبیت آن کاسته میگردد.


خلاصه این که ،تعداد بسیار زیادی از کارکنان به علت اینکه رابطه بین تلاش و کوشش خود و عملکرد خود،بین عملکرد خود و پاداشهای سازمان و یا بین پاداشهای دریافتی و پاداشهای مورد انتظار خود،را ضعیف میدانند،فاقد انگیزه می باشند.چنانچه خواستار کارکنان با انگیزه هستید ،باید اقدامات لازم را برای تقویت این روابط انجام دهید.


ادامه دارد...

 

*"کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی" نوشته استیفن رابینز- ترجمه غلامحسین خانقایی-نشر فرا

 

واشقانی فراهانی-اداره آموزش و پژوهش-شرکت مخابرات منطقه تهران

 


٠٩:٤٥ - دوشنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ٩٥٢٢٧    /    تعداد نمایش : ٤٥٥


کاربر مهمان
1396/06/21 12:42
0
1
وقتی در مخابرات پول چایی هم خودت میدی دیگه تا آخر وضع اون مخابرات رو بخون
کاربر مهمان
1396/06/21 10:37
0
1
یک مدیر با تصمیماتی که میگیرد میتواند یک سازمان را به اوج و موفقیت برساند و همچنین مدیری با تصمیمات و تفکری منفی میتواند از اوج به زیان دهی و ورشکستگی بکشاند متاسفانه الان در حال حاضر مدیران مخابرات از نوع دومی هستند
کاربر مهمان
1396/06/21 8:24
0
1
اینجا فقط قدرت زززززززززوووووووررررررر است و اخراج 3
کاربر مهمان
1396/06/21 8:23
0
1
وقتی مسولین حتی زحمت نگاه کردن به نظرات و پاسخدهی ندارن نظر ما چه اهمیتی داره اخه 200/1 شد حقوق اجاره بدم خرج زن و بچه بدم شاید هم باید برم دزدی
کاربر مهمان
1396/06/21 8:20
0
1
خدا وکیلی منطقه 3 فقط قانون .......حکم فرما است به خصوص بخش خصوصی
کاربر مهمان
1396/06/21 8:19
0
2
بنده یکی از کارکنان بخش خصوصی هستم که یه علت باز نشسته شدن نیروی رسمی از بنده دارن استفاده میکنند در بخش اداری ***خدا وکیلی کلی کار سرم ریختن حرف هم میزنی میگن اخراججججججج این چه قانونیه خدا وکیلی 200/1 حقوق میگیرم زن و بچه و کرایه خونه//بعد از ظهر هم مسافر کشی //اقایون ان شااله که بچه خودتون هم به درد ما بخش خصوصی ها نصیب بشه
کاربر مهمان
1396/06/21 7:36
0
1
بهتر است این مقاله ها را برای مدیران بفرستید چون چاره کار دست انهاست نه کارکنان.دوره های اموزشی هم برایشان ترتیب بدهید با سختگیری در حضور و غیاب!!
کاربر مهمان
1396/06/21 7:26
0
2
توی این شرکت فقط انگیزه برای چاپلوسی انهم برای حفظ سمت برای مدیران است و بس؟ و برای کارکنان هیچ انگیزه ای نیست
کاربر مهمان
1396/06/21 7:19
0
2
چی انگیزه اصلا چی هست آیا در مخابرات وجود دارد این روزها چنان به کارمندان بخش خصوصی فشار میارند که کارمند بعد از 10و15 سال سابقه ی کاری از قید کار کردن بگذره خب اگه می خواید بیرون کنید راحت اخراج کنید چرا اینقدر به ما فشار میارید اون از اضافه کردن ساعت کاری و این هم از کبود نیرو و حجم بالای کار و حقوق کم اون وقت با این انگیزه انتظار مشتری مداری هم دارید
کاربر مهمان
1396/06/21 7:5
0
1
خداکنه این مطالب رو رئیسها هم بخوانند
کاربر مهمان
1396/06/20 22:20
0
2
واقعا زمانی که اجازه میدید مشترکین به خاطر اشتباهاتی که شرکت انجام میده مثل تلفن های هوشمند فحاشی و بی احترامی به همکارای مشترکین بکنند و همچنین ساعت کاری زیاد حقوق کم و صد البته که ضوابط در مخابرات وجود ندارد و فقط رابطه هاس که حکم فرماس انگیزه ای برای هیچ کس نمیماند مخصوصا در منطقه ۷ که هر گونه اعتراضی میکنیم جواب مدیر کل محترم اینه که نیرو زیاد داریم برید به سلامت من که ۱۰سال عمر خودمو در مخابرات گذاشتم اینه جوابم . مثل همکارای خودمون که در چند ماه اخیر به خاطر این رفتار مدیران همه خانه نشین شدن و دنبال بیمه بیکاری رفتند آیا با این نحوه مدیریت دنبال انگیزه میگردید ؟ سلام من هم بهش برسونید
کاربر مهمان
1396/06/20 18:25
0
2
این مطالب در کتب اصول مدیریت و رفتارسازمانی نوشته شده و بر اساس نظریات روانشناختی و جامعه شناختی وشخصیت شناسی افراد نوشته شده است اما مدیران مخابرات از این نظریات کلیشه ای فقط و فقط بالابردن سود و ارتقا شرکت و پست های سازمانی خود را می بینند و از این حقیقت بارز و مشخص غافل شده اند که تنها نیروهای بخش خصوصی چرخه ی مخابرات را می گردانند و اگر روزی بخش خصوصی نباشد مخابرات کاملا منفعل خواهد شد و اینکه سیستم ارزشیابی در نگاه مدیران مخابرات فقط اخطار و خط کش اندازه گیری شخصی مدیران و پایش کارکرد همه با یک سیستم (topsis) که همه کارکنان را با این ابزار سنجیده و کمی تفکر نمی کنند که این کارکنان آیا ساعت کارکردشان یکسان است یا نه روز کار و شبکار و شیفتی و اداری همگی در یک سیستم ارزیابی می شوند و متاسفانه هیچ کس هم نیست چشمهایش را باز کند و کمی تفکر کند که آیا می شود همه ی کارکنان را با ساعات کارکرد مختلف و متفاوت در یک سیستم ارزیابی کرد....
کاربر مهمان
1396/06/20 14:19
0
4
با سلام و تشکر مطالب ارزشمند بود. ولی سالهاست در مخابرات گزینش افراد جهت ارتقاءبر اساس روابط و سفارشات انجام میشود و این نحوه انتخاب باعث دلسردی و نا امیدی کارمند از پیشرفت شده که در مجموع باعث کاهش راندمان کار شده است .
کاربر مهمان
1396/06/20 13:6
0
3
وقتی که همه میدونن کارکنان بی انگیزه شدن چرا راهکاری برای بالا بردن انگیزه ها پیاده نمی کنند مخصوصا برای پرسنل بخش خصوصی بخدا بالا بردن ساعت کاری فقط روحیه کاری کارکنان را نابود می کند و نه چیز دیگری . کمی به سلامت روح و روان پرسنل فکر کند قضیه مالی جای خود را دارد (حقوق پایین و کار مضاعف و ...)
کاربر مهمان
1396/06/20 13:3
0
2
باسلام : تمامی این مطالب برپایه اصول مدیریتی ورشد وارتقاء سازمانی میباشند ، کلیدی وشنیدنی ، ولی چرا اجرای سیستم پاداش وتشویق براین عناوین اجراء و انجام نمیشود ! وتمامی این چراها بی پاسخ میماند ، احترام و دیگرمنابع انگیزشی دریک سازمان ، تعلق سازمانی درفرد بوجود می آورد و نیروی انسانی که مهمترین سرمایه دریک سازمان است راتوانمند وارتقاء میدهد...لیکن بااین عملکرد سازمان ،منابع انسانی رو به بی انگیزه گی و روزمرگی خواهدرفت ....
کاربر مهمان
1396/06/20 12:40
0
3
باسلام بله كاملا درسته وقتي كارمند شركتي يك ميليون ودويست هزار حقوق دريافت ميكنه وتا 10شب تو خيابونا با موتور كار ميكنه تا فقط بتونه اجاره خونه بده و شكم خودشو زن وبچشو سير كنه فقط همين بعد ميبينه همكار بغل دستيش رسميه وماهي 4الي 5 ميليون حقوق ميگيره واقعا انگيزش ازبين ميره هيچي كلا نابود ميشه تازه هيچ امنيت شغلي نداره همش ازاين ميترسه دوروز ديگه ازكار بيكار ميشه
کاربر مهمان
1396/06/20 11:40
0
3
واقعا با این ساعت کاری و ساعت زنی خیلی انگیزه کاری کارکنان کمتر شده چرا که نوعی بی اعتمادی به کارکنان تلقی می شود .
کاربر مهمان
1396/06/20 10:30
0
2
احسنت و افرین وقتی انگیزه وجود نداشته باشد پیشرفتی در کار نخواهد بود
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 
 
مطالب مرتبط
 
 
پیوند ها
سایت شهدا

شعار سال محابرات

ارتباط با مدیرعامل

توسعه  و تعالی سازمانی

مسولیت اجتماعی

مدیریت دانش
 
   
 
.

عکس روز
پاسخگویان برتر 2020 شرکت پیشگامان خدمات اول مخابرات تهران مبین در تیر ماه معرفی شدند
پاسخگویان برتر مرکز تماس 2020 تیر ماه از کارکنان شرکت پیشگامان خدمات اول مخابرات تهران مبین با حضور مهندس نجم آبادی مدیرکل خدمات پس ازفروش و مهندس سهیلی مدیرکل منطقه 6 مخابراتی
 ٠٨:٢٦ - سه شنبه ١٤ شهريور ١٣٩٦ - نظرات : ٤متن کامل >>
رهبر انقلاب فرمودند: دولت‌های اسلامی باید علیه جنایات دولت میانمار اقدام عملی کنند
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به‌شدت انتقاد کردند.
 ٠٧:٥٣ - چهارشنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>

تخصیص 22 میلیون ریال پاداش به پیشنهاددهندگان سومین هفته شهریورماه 96
22 میلیون ریال پاداش در سومین هفته شهریور ماه توسط کمیته جامع تخصصی نظام پیشنهادها به 10 پیشنهاد برتر تخصیص یافت.
 ٠٨:٢٩ - چهارشنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٦ - نظرات : ١متن کامل >>

برگزاری جشن 110 تن از بازنشستگان مخابرات منطقه شش
رضا براتي _ به مناسبت عید سعید غدیرخم و در آستانه روز تکریم از بازنشستگان مجلس جشنی در روز سه شنبه 21 شهریور ماه 96 در نمازخانه ستادی با حضور
 ١٤:٤ - شنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٦ - نظرات : ٧متن کامل >>

آشنایی با مرکز مخابرات ابوذر در منطقه 6
مهندس خلیلی رییس مرکز مخابرات ابوذر در منطقه 6 متولد 1343 فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات گرایش امنیت در مقطع کارشناسی است.
 ٠٨:١٢ - يکشنبه ١٢ شهريور ١٣٩٦ - نظرات : ١٥متن کامل >>

 
بازديدکنندگان امروز : 922     |    کل بازديدکنندگان :  76486151    |    بازديدکنندگان آنلاين :  5